راز پوست زیبای هالیوودیها در چیست؟
  شاید این نکته که ستارگان هالیوودی از بالا رفتن سن و از دست دادن طراوت پوست خود ترسی ندارند سوال برانگیز باشد. و خواهان دانستن راز زیبایی پوست آنها باشیم. ما در اینجا این یکی ازاین رازها را با شما در میان می‌گذاریم.

 

بوتاکس چيست؟

بوتاکس نام اختصاری سم بوتولینیوم است. این سم قوی از یک نوع باکتری با نام کلوستیریدیوم بوتولینیوم ترشح می‌شود. تزریق مقدار کمی از این ماده به طور مستقیم در ماهیچه، فعالیت ماهیچه را کم کرده و خطوطی را که در نتیجه پرکاری آن روی صورت به وجود می‌آید، از بین می‌برد. درنتیجه صورت جوان‌تر، صاف‌تر و شاداب‌تر به نظر می‌رسد. بوتاکس در سال 1895 کشف شد و برای اولین بار در سال 1980 در علم پزشکی هنگام آزمایش تاثیرات آن بر رفع گرفتگی عضلات گردن مورد استفاده گرفت.

چه نوع چروک‌ها‌یی توسط بوتاکس برطرف ميشود؟

چروکهای صورت به دودسته تقسیم میشوند:

چروك‌های استاتیك :که در حالت استراحت پوست، بر روی آن مشاهده می‌شوند. این چروك‌ها عمدتاً معلول عوامل مضر و آسیب‌رسان خارجی نظیر آفتاب هستند و در نتیجه تغییر بافت اصلی پوست ایجاد می‌شوند. به همین دلیل به درمان با تركیبات اسیدهای میوه و AHA، روش لایه‌برداری شیمیایی، میکرودرم ابریژن و لیزردرمانی برای نوسازی پوست به‌ خوبی پاسخ می‌دهند.

چروك‌های دینامیك : که در نتیجه فعالیت زیاد عضلانی در ناحیه صورت پدیدار می‌شوند و عمدتاً ناشی از عادت‌های غلط و عوامل آسیب‌رسان داخلی هستند. این چروك‌ها معمولاً در یك‌سوم فوقانی صورت مشاهده می‌شوند.

چروك‌های شعاعی اطراف چشم‌ها موسوم به چروك‌های پاكلاغی یا پنجه‌كلاغی، چروك‌های افقی پیشانی و چروك‌های اخم ناحیه میانی صورت از این نوع هستند. چروك‌های دینامیك معمولاً از چروك‌های استاتیك عمیق‌ترند و به‌خوبی به درمان با تزریق ماده بوتولینوم پاسخ می‌دهند. استفاده از ماده بوتولینوم، روشی انتخابی و مطمئن برای كاهش چروك‌های دینامیك دور چشم، چروك‌های افقی پیشانی و چروك‌های اخم صورت است.

بوتاکس چگونه عمل می‌کند؟

وقتی فردی به دلیل ناراحت بودن از به وجود آمدن چین و چروک و خطوط روی صورتش به پزشک مراجعه می‌کند، برحسب وضعیت پوستش، درمان‌های متفاوتی از جمله بوتاکس به او پیشنهاد می‌شود. این نوع درمان در کلینیک‌ها و مراکز پزشکی انجام می‌شود. مقدار کمی از بوتاکس توسط سوزن ظريف به داخل عضلات زير چروک تزريق ميشود، اين باعث غير فعال شدن عضله توليد کننده چين ميشود و نتيجتاً چروک فعال محو ميشود. برای همين بوتاکس برای برطرف کردن چين اخم (بين دو ابرو)،خطوط پيشانی و خطوط دور چشم بسيار عالی عمل ميکند.

آيا تزريق بوتاکس درد دارد؟

با استفاده از بيحسی موضعی يا کمپرس يخ به مدت چند دقيقه محل تزريق تقريبا بيحس ميشود بنابراين بيمار موقع تزريق فقط سوزش مختصری احساس ميکند. بعد از تزريق هم با گذاشتن کمپرس يخ درد بيمار کاهش ميابد. همچنین برای اثر بخشی بیشتر آن به بیمار توصیه می گردد تا با عضلات صورت بازی کند (اخم کند و باز کند ولی هرگزمحل را ماساژ ندهد )

آیا تزریق بوتاکس عوارض دارد؟

بوتاکس روشی كم‌عارضه است و عوارض مطرح‌شده برای آن نادر، جزئی و گذرا هستند. از عارضه‌های بی‌اهمیت و گذرای بعد از تزریق می‌توان به قرمزی محل تزریق، ورم موضع، خون مردگی به خصوص در نواحی دور چشم، درد محل تزریق، سردردی كه ممكن است تا 3 ساعت طول بكشد، تهوع مختصر، ضعف عمومی و خارش اشاره كرد. بعضی عوارض احتمالی دیررس كه اهمیت بیشتری دارند نظیر دوبینی، افتادگی پلك و ابرو نیز مطرح هستند. البته این احتمال وجود دارد که بوتاکس به اشتباه به ماهیچه‌های کناری تزریق شود یا حتی در اثر تزریق عمیق روی آنها تاثیر بگذارد. تزریق بوتاکس به ماهیچه بالا برنده پلک موجب افتادگی کامل یا بخشی از پلک به مدت شش تا هشت هفته می‌شود. از جمله تاثیرات ثانویه تزریق بوتاکس می‌توان به خشکی موقتی چشم، اشک، تورم پلک، خطای دید، التهاب قرنیه، هماتوم یا تراوش و تجمع موضعی خون که به زودی منعقد می‌شود، دردهای موقتی و سوزش خفیف اشاره کرد.

توجه داشته باشید كه در صورت بروز ورم شدید در ناحیه تزریق ماده، خونمردگی وسیع و نیز مشاهده افتادگی در پلك و ابرو باید پزشك را از آنها مطلع كرد.

هم اکنون بوتاکس در آمریکا روشی است که بیشترین استفاده از آن برای زیبا‌سازی صورت می شود. و هنرپیشه های هالیودی بیشترین مصرف کنندگان این ماده می‌باشند.

چند بار باید تزریق را تکرار کرد؟

تزريق بوتاکس روش سريع و موثر برای رفع چروک است. مدت تزريق بوتاکس بين 20 - 10 دقيقه است. شروع اثر بوتاکس بين7 ـ 4 روز است. مزيت ديگر اين روش برگشت سريع به سر کار است. اثرات تزريق بوتاکس بسته به تعداد تزريق قبلی بين 6 - 4 ماه طول ميکشد.

تزریق دوم معمولاً 3 تا 4 ماه بعد از نوبت اول و تزریق سوم 12 ماه بعد از اولین تزریق، با هدف دوام حالت فلجی عضلات صورت و صاف ماندن پوست و ایجاد عادت اجتناب از حالات تولیدكننده چروك، انجام می‌شود. پس از چند نوبت تزریق به فرد آموزش داده می‌شود تا در صورت مشاهده برگشت انقباضات و چروك‌های قبلی، برای تزریق مجدد مراجعه نماید.

چه کسی کانديد مناسب برای تزريق بوتاکس است؟

هر کسی که خواهان اين است که چهره جوان‌تر و کم چروک‌تری داشته باشد کانديد مناسبی برای تزريق است.

در چه کسانی نباید تزريق بوتاکس انجام شود؟

زنان باردار، زنان شیرده، كودكان زیر دوازده سال، افرادی كه از تزریق ماده انتظارات غیرواقعی دارند، بیمارانی كه ثبات روانی ندارند، افراد با سابقه حساسیت نسبت به هركدام از اجزای دارو، افراد با سابقه بیماری‌های عصبی ‌ـ ‌عضلانی مانند میاستنی‌گراو و ام‌اس، كسانی كه تحت درمان با داروهای آنتی‌بیوتیكی نظیر جنتامایسین قرار دارند و نیز مصرف‌كنندگان گروهی از داروهای قلبی نمی توانند ازاین ماده استفاده کنند.


|
امتیاز مطلب : 36
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
نویسنده : محمد بشیر (یوسفی)
تاریخ : جمعه 10 تير 1390
حافظه خود را تقويت كنيد
 

جام جم آنلاين: آيا شما هم جزو افراد فراموشكار هستيد؟ آيا مي‌توانيد نام عناصر درس شيمي را به ياد آوريد. يا اين كه تاريخ اولين برخورد با همسرتان را به خاطر مي‌آوريد؟ مسلما خير. اين به دليل آن است كه حافظه به صورت انتخابي عمل مي‌كند.
برخي از مسائل را به دليل اهميت بيشتر آسان‌تر از بقيه به ذهن مي‌سپاريم. اما مغز قابليت به خاطر سپردن هر موضوعي را دارد و فقط به كمي تمرين و ممارست نياز است. در زير شما را با روش‌هاي بهبود حافظه آشنا خواهيم كرد.

مساله: به جاي پرداختن و وارد شدن به مطالب پيچيده روان‌شناسي در زمينه حافظه كوتاه مدت و بلندمدت بياييد فقط قرار بگذاريم ديگر مسائلي كه نبايد فراموش مي‌كرديم را از قلم نيندازيم. براي مثال هر كسي، شايد به غير از معلم شيمي، شما را به خاطر به ياد نياوردن فرمول يك ماده خاص خواهد بخشيد.

با اين حال ممكن است هنگامي كه در تختخواب خود دراز كشيده‌ايد، به دليل به خاطر نياوردن تلفن دوست صميمي‌تان كلافه و پريشان شويد. در زير مواردي را كه بايد سعي در به ذهن سپردن آنها نماييد، آورده شده است: اسامي، شماره‌هاي تلفن، قيافه‌ها، كارها، قرارهاي ملاقات، تاريخ‌هاي تولد، گفتگوها و حقايق.

به ياد نياوردن موارد فوق معمولا نتيجه توجه نداشتن به اندازه كافي است. اگر برايتان مهم بود، هيچ‌گاه فراموش نمي‌كرديد. بار ديگر كمي بيشتر سعي و دقت كنيد و ببينيد تا چه اندازه بيشتر موفق خواهيد شد. همچنين مشخص كنيد كه كدام حافظه را داريد. بصري يا سمعي. وقتي پاسخ اين سوال معلوم شد، در موقعيتي بهتر براي بهبود حافظه خود قرار خواهيد گرفت.

در اين قسمت نكات مهمي براي بهبود مهارت‌هاي به ذهن سپردن مسائل آمده است:
فعال باشيد

اين درباره هر چيزي بايد اعمال شود. هنگامي كه در حال شنيدن، تفكر و مطالعه هستيد، سعي كنيد از مطالبي كه فرد ديگري به شما گفته، نكته‌برداري كنيد. اگر بي‌حال و غيرفعال باشيد، مغزتان دچار كندي و تعلل خواهد شد و اگر براي فعال بودن تلاش كنيد، ذهنتان آنچه را كه مي‌بيند و مي‌شنود را ثبت نموده و راحت‌تر مي‌توانيد آن را به خاطر بسپاريد.

تمركز كنيد

به جزييات دقت كنيد. در طول روز چيزهاي بسيار زيادي را مي‌شنويم اما تنها آنهايي را به ياد مي‌آوريم كه برايمان اهميت داشته باشد. مسائل مورد اهميت خود را گسترش دهيد تا بيشتر بتوانيد آنها را به ذهن بسپاريد. يك روش خوب اين است كه همه چيز را حياتي فرض كنيد. وانمود كنيد كه يك كارآگاه جنايي هستيد و هرآنچه در اطراف شما در حال اتفاق افتادن است، اهميت دارد.

پيوستگي ايجاد كنيد: بين انچه مي‌خواهيد به ياد بسپاريد و آنچه از پيش در ذهن داريد، ارتباط به وجود آوريد. اين ارتباط مي‌تواند يك رنگ، يك عدد يا يك كلمه هم‌قافيه باشد. براي به‌خاطر داشتن نقشي از چيزهاي مختلف، تصاويري كه هم‌قافيه با اعداد هستند را براي خود مجسم كنيد. همچنين مي‌توانيد از كلمات مخفف و تركيب اسامي يا متصل نمودن اول حروف كلمات (مانند حروف ابجد) استفاده كنيد.

تكرار كنيد

روش تنبيه معلم مدرسه‌تان را به ياد داريد؟ هرگاه فردي دچار خطايي مي‌شد، مجبورش مي‌كرد چندين و چند بار مطلبي را بنويسد. تكرار براي به ذهن سپردن موضوعات كمك كرده و باعث حك‌شدن افكار در مغزتان مي‌شود. هرگاه فردي را ملاقات مي‌كنيد اسم او را در ذهن خود تكرار كنيد. وقتي كسي شماره تلفنش را به شما مي‌دهد، چندين‌بار آن را روي كاغذ بنويسيد و با صداي بلند تكرار كنيد. اگر مي‌خواهيد مطلبي را حفظ كنيد، كافي است آن را چندين‌بار روي تكه‌اي كاغذ بنويسيد.

اسامي را به هم ربط دهيد

وقتي با كسي كه با او قبلا آشنا شده‌ايد، اما اكنون اسمش را به ياد نمي‌آوريد، برخورد مي‌كنيد، دچار آشفتگي مي‌شويد. مشكل را مي‌توانيد با مرتبط‌كردن آن اشخاص با كسي كه به آنها شباهت دارد يا با واژه‌اي كه با يكي از خصوصيات شخصيتي آنها نزديك است، حل كنيد. با اسامي آنها بازي كنيد و يك تصوير خيالي از آنها در ذهن خود مجسم نمائيد. براي به يادآوردن اسم فردي مي‌توانيد حروف الفبا را از ابتدا بازگو كنيد تا اين‌كه به حرف ابتداي اسم او برسيد. حتما با اين كار اسم را به خاطر خواهيد آورد.

تصويري با مفهوم ايجاد كنيد

از هر آنچه مي‌خواهيد به خاطر بسپاريد، تصويري خيالي در ذهن ايجاد كنيد. موضوعي را در ذهن خود تصور نماييد تا بتوانيد همه چيز را به صورتي واضح مشاهده كنيد. وقتي چيزي را فراموش كرديد، اين تصوير را مجسم كنيد تا مغزتان اطلاعات از دست رفته را بازيابي نمايد.

رهنمودهاي همه‌منظوره‌

عمل كردن به اين نكات باعث مي‌شود ذهني خلاق‌تر نسبت به گذشته داشته باشيد.

از اطلاعات لذت ببريد

ما هميشه موضوعاتي را در خاطرمان نگاه مي‌داريم كه به آنها علاقه‌مند هستيم، اگر از رياضيات متنفر هستيد، حفظ كردن فرمول‌ها و تئوري‌هاي پيچيده برايتان بسيار سخت خواهد بود. اما اگر يك فرضيه رياضي را به صورت كامل مطالعه كنيد و با مصائب و سختي‌هاي فردي كه آن فرضيه را مطرح و عمر خود را براي اثبات آن صرف كرده آشنا شويد، يه موضوع علاقه‌مند مي‌شويد و به خاطر سپردن آن بي‌ دردسر و آسان خواهد شد. همين مطلب در خصوص مسائل ديگر نيز صادق است حتما دليلي وجود دارد كه به يادآوردن شماره تلفن رستوران مورد علاقه‌تان آسان‌تر از شماره تلفن مطب دندانپزشك شماست.

وقت بگذاريد

حافظه به صورت لحظه‌اي و آني عمل نمي‌كند. براي هضم و درك اطلاعات بايد وقت كافي صرف كنيد. البته به خاطر سپردن بعضي چيزها سريع‌تر از بعضي ديگر انجام مي‌گيرد. اما هيچ وقت خودتان را به دليل كند بودن سرزنش نكنيد. وقتي سعي در حفظ كردن چيزي داريد، سطح انرژي خود را بالا نگاه داريد و به صورتي موثر تمركز كنيد.

آرامش داشته باشيد

فشار رواني براي برخي از افراد مفيد است، اما اغلب وقتي ما از تنش‌ها رها هستيم، بهتر عمل مي‌كنيم. نفس عميق بكشيد و آرامش خود را حفظ كنيد. تمدد اعصاب باعث بالا رفتن سطح آگاهي و قابليت به خاطر سپردن در شما مي‌شود.

گزينشي عمل كنيد

محال است يك فرد همه مسائل اطراف خود را به ذهن بسپارد. شما بايد انتخاب‌گر باشيد، آنچه را كه مايل به نگهداري‌اش در حافظه هستيد، برگزيده و بقيه را فراموش كنيد. مغز شما مانند يك فايل مي‌ماند. بنابراين پرونده‌هاي غيرضروري را دور انداخته و فضا را براي نگهداري چيزهايي مهم‌تر آزاد بگذاريد.

مترجم:محمد بشیر

منبع: Readers digest


|
امتیاز مطلب : 33
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
نویسنده : محمد بشیر (یوسفی)
تاریخ : جمعه 10 تير 1390
مرد مصری نام دختر خود را «فیس‌بوک» گذاشت!

به گزارش فارنت و به نقل از پایگاه اینترنتی تک‌تری، توئیتر نقش عمده‌ای در بروز انقلاب در کشور مصر داشت و فیس‌بوک نیز نقش عمده‌ای در پوشش اخبار و مسائل پیش روی مصر بعد از حسنی مبارک داشت.

 

روزنامه مصری الاهرام گزارش کرد که یک مرد ۲۰ ساله مصری به نام جمال ابراهیم بعد ازبدنیا آمدن فرزند دختر خود نام او را فیس بوک گذاشت.

facebook_babygirl

خانواده دختر و همچنین دوستان و بستگان ابراهیم همگی به دور این نوزاد متولد شده با نام کامل فیس‌بوک جمال ابراهیم جمع شده و او را نشانه آغاز عصر جدید مصر با فیس بوک عنوان می‌کنند که البته این کار که در نوع خود در جهان نادر است باعث وارد شدن شوک بزرگی به دنیای رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی دنیای عرب زبان شده است.

هر دو وب‌سایت توئیتربا ارسال هزاران توئیت و فیس بوک با داشتن ۳۲ هزار گروه فعال مصری نقش عمده ای در انتقال اخبار و تبادل اطلاعات در بین مردم مصر داشتند و جالب است بدانید که در کشور مصر در حدود ۵ میلیون شهروند دارای حساب فیس بوک هستند که در شمال آفریقا و خاورمیانه رکورددار به حساب می ایند و البته هنوز خبری رسمی در مورد تعداد کاربران توئیتر در این کشور مخابره نشده است.

این در حالی است که خبر می‌رسد دولت موقت نظامی کشور مصر و همچنین وزارت کشور مصر در فیس‌بوک با ایجاد گروه‌های مختلف کاربری در صدد ترمیم چهره خود در بین مردم مصر هستند و از اینجا می‌توان به نقش عظیم فیس بوک در بین برخی دولت‌ها و مردم جهان پی برد.


|
امتیاز مطلب : 32
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
نویسنده : محمد بشیر (یوسفی)
تاریخ : چهار شنبه 8 تير 1390
اطلاعات عمومي درباره امام زمان ارواحنا فداه

1. امام زمان ارواحنا فداه همنام و هم كنيه جد بزرگوارشان حضرت رسول

اكرم(ص) هستند.

2. لقب ايشان مهدي و قائم است.

3. نان پدر بزرگوارشان امام حسن عسكري (ع) و نام مادر بزرگوارشان

مليكه-دختر يشوعا پسر قيصر پادشاه روم- معروف به "نرجس"  و ايشان از

طرف مادر به جناب شمعون وصي حضرت عيسي (ع) مي رسند و نسب

جناب شمعون (ع) به اسحاق ابن ابراهيم (ع) مي رسند بنابراين نسب

شريف امام زمان (عج) از طرف مادر به حضرت اسحاق و از طرف پدر به

حضرت ابراهيم (ع) مي رسد و مادر ايشان هم پيغمبر زاده هستند هم

پادشاه زاده هستند.

4. امام زمان (عج) در سحرگاه شب جمعه 15 ماه مبارك شعبان 256

هجري قمري در شهر سامراء متولد شده اند. "كه با حروف ابجد مطابق

نور است"

5. امام زمان (عج) در حدود 5 سالگي به امامت رسيده اند و دو نوع غيبت

به نا غيبت صغري و غيبت كبري داشته اند و در مدت غيبت صغري كه

تقريبا69  سال  طول كشيده است چهار نفر نماينده خاص به نام هاي

عثمان بن سعيد عمروي  ، محمد بن عثمان ، حسين ابن روح و علي بن

محمد سمري داشته اند و از اول غيبت كبري تا به حال نماينده خاص وجود

و تا زمان ظهور هم وجود ندارد و وظيفه شيعيان در تمام امور ديني و

سياسي و اجتماعي خود مراجعه به علما و فقهاء و مراجع بزرگوار تقليد

ايدهم الله تعالي مي باشد.

6. ابتدا امام زمان (عج) در شهر مكه در مسجد الحرام ظهور مي نمايند و

مدت كوتاهي در آنجا توقف نموده و بعد به مدينه منوره تشريف مي برند

و بعد از مدت كوتاهي به نجف اشرف و شهر كوفه مشرف مي شوند  و

شهر كوفه را پايگاه و مركز حكومت خود قرار مي دهند.

7. زره و عمامه و عصا و نعلين و انگشتر و شمشير حضرت رسول خدا(ص)

و قرآن و ذوالفقار حضرت امير المؤمنين (ع) و مصحف حضرت فاطمه (س)

همراه امام زمان (عج) است.

8. تورات و عصا و سنگ حضرت موسي و انجيل حضرت عيسي و زبور

حضرت داود و انگشتر حضرت سليمان و پيراهن حضرت يوسف و صحف

حضرت ابراهيم (ع) و هرچه از هر پيغمبر و امامي به ارث رسيده همراه

امام زمان ارواحنا فداه مي باشد.

9. امام زمان (عج) تمام معجزات همه پيغمبران و امامان (ع) را دارا

هستند.

شمائل امام زمان (عج)

1. شبيه ترين مردم به جدشان رسول خدا (ص) هستند.

2. به هيبت انسان چهل ساله با كمتر ظهور مي فرمايند.

3. مربوع القامه "چهارشانه" و رشيد هستند.

4. موي سر و صورتشان مشكي و ابروها باريك و كشيده و چشمها

درشت و دندانها سفيد و پيشاني گشاده و روشن و طرف راست صورت

يك خال سياه و صورتشان نوراني و از زيباترين مردم مي باشند.

5. بر بازوي راستشان اين دو ايه نوشته شده:" جاء الحَقُ وَ زَهَقَ الباطِلَ

اِنّ الباطِلَ كانَ زهُوقاً_ وَ تَمّت كلِمَة رَبِّكَ صِدْقاً وَعَدْلاً لا مُبدِِِّلَ لِكلماتِهِ وَ

هوَ السّميعُ العَليمُ "اسري-81 و انعام-115"

6. امام زمان (عج) چنان قوي و نيرومند هستند كه اگر اراده كنند بزرگترين

درخت روي زمين را از جا خواهند كند.


|
امتیاز مطلب : 31
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
نویسنده : محمد بشیر (یوسفی)
تاریخ : چهار شنبه 8 تير 1390
راز های نهفته در شاهنامه فردوسی از طب سنتی

نگه کن بدین گنبد تیز گرد --- که درمان ازویست و زویست درد

نام حكیم ابوالقاسم فردوسی و شاهنامه گرچه تداعی كننده ی سرگذشت شاهان، پهلوانان اساطیری و تاریخی است، در عین حال این شاهكار حماسی، ادبی فارسی دارای مضامین فلسفی، اخلاقی، اجتماعی و دیگر مباحث از جمله نكات پزشكی است، نكاتی كه برای خوانندگان گرامی به ویژه پزشكان و علاقه مندان شاهنامه خالی از لطف نیست. البته تذكر این نكتهی بدیهی ضروریست كه اشارات پزشكی شاهنامه را با ویژگیهای دانش پزشكی عصر فردوسی و باورهای اساطیری موجود در آن عصر باید ارزیابی كرد، نكته ی دیگر اینكه برای پرهیز از اطاله ی بیشتر كلام، حتی المقدور سعی شده است موضوعهای بیست و یك گانه ی مقاله به اختصار بیان شود.

بعد از این مقدمه میپردازیم به اصل مطلب:

1ـ پیدایش هنر پزشكی در دوران پادشاهی جمشید
فردوسی در شرح پادشاهی جمشید به كاربرد عطرها و فرآورده های گیاهی به عنوان دارو و پیدایش صنعت طب چنین اشاره می كند:

دگر بوهای خوش آورد باز --- كه دارند مردم به بویش نیاز

چو بان و چو كافور و چون مشك ناب --- چو عود و چو عنبر چو روشن گلاب

پزشكی و درمان هر دردمند --- در تندرستی و راه گزند

كه « در تندرستی » با علم بهداشت و « راه گزند » با علم آسیب شناسی امروز قابل تطبیق است.


|
امتیاز مطلب : 30
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
:: ادامه مطلب
نویسنده : محمد بشیر (یوسفی)
تاریخ : سه شنبه 7 تير 1390