سیاه چاله چگونه ایجاد می شود؟

 

مسئله قابل توجه فقط این نیست كه جسمی در فضا وجود دارد بلكه این جسم مشخص كننده هندسه فضای اطرافش می باشد. انیشتین در این مورد می گوید: همیشه عقیده بر این بوده اگر تمام ماده جهان معلوم شود، زمان و فضا باقی می مانند، در حالی كه نظریه نسبیت تاكید می كند كه زمان و فضا نیز همراه با ماده نابود می گردند.

 بنابراین ، جرم با فضا ارتباط دارد. هر جسمی باعث می شود كه فضای اطرافش انحنا پیدا كند. ما به سختی متوجه چنین انحنایی در زندگی خود می شویم، زیرا با جرم های نسبتا كوچكی سروكار داریم. ولی در میدان های گرانشی بسیار قوی ، مقدار انحنا ممكن است قابل توجه باشد. تعدادی از رویدادهایی كه اخیرا در فضا مشاهده شده اند، نشان می دهند كه احتمال تمركز مقادیر جرم در بخش های كوچكی از فضا وجود دارد. اگر ماده ای با جرم معین به اندازه ای متراكم شود كه به حجم كوچكی تبدیل گردد و آن حجم برای چنین ماده‌ای بحرانی باشد، ماده تحت تاثیر گرانش خود شروع به انقباض می نماید. با انقباض بیشتر ماده ، فاجعه گرانشی گسترش می‌یابد و آنچه كه فرو ریختن گرانشی نامیده می شود، آغاز می گردد. تمركز ماده در این فرآیند افزایش می یابد و طبق نظریه نسبیت ، انحنای فضا نیز به تدریج بیشتر می گردد.

 

سرانجام لحظه ای فرا می رسد كه هیچ پرتوئی از نور ، ذره و نشانه فیزیكی دیگر نمی تواند از این قسمت كه دچار فروریختن جرم شده ، خارج گردد. این جسم به عنوان سیاهچاله شناخته شده است. شعاع جسم در حال فرو ریختن كه به یك سیاهچاله تبدیل می گردد، شعاع گرانشی نامیده می شود. این شعاع برای جرم خورشید سه كیلومتر و برای جرم زمین 9/0 سانتی متر است.

 اگر خورشید در اثر انقباض به كره‌ای با شعاع سه كیلومتر تبدیل شود، به صورت یك سیاهچاله در می آید. گرانش در سطح جسمی كه شعاعش با شعاع گرانشی جرم آن برابر می باشد، فوق‌العاده شدید است. برای غلبه بر نیروی گرانشی لازم است سرعت فرار افزایش یابد، كه مقدار آن بیشتر از سرعت نور می باشد. طبق نظریه خاص نسبیت كه اكنون قابل قبول است، در جهان هیچ چیز نمی تواند با سرعت بیشتر از سرعت نور حركت كند. به همین دلیل سیاهچاله ها اجازه نمی دهند هر چیزی از آنها خارج گردد. از سوی دیگر ، سیاهچاله می تواند ماده را از فضای اطراف به درون خود ببلعد و بزرگتر شود. برای توضیح تمام پدیده هایی كه مربوط به سیاهچاله می شوند، فرضیه عام نسبیت لازم می باشد. بر اساس این نظریه ، گذشت زمان در میدان گرانشی قوی آهسته می باشد. برای ناظری كه در خارج سیاهچاله قرار دارد، افتادن یك جسم به درون سیاهچاله مدت طولانی متوقف می گردد. در چنین حالتی ناظر فرضی در ارتبط با عمل انقباض واقعا تصویر كاملا متفاوتی را مشاهده خواهد نمود. ناظر در حالی كه در ظرف مدت محدودی به شعاع گرانشی می رسد، سقوطش ادامه می یابد، تا آنكه به مركز سیاهچاله برسد. ماده در حال فروریختن ، پس از گذشتن از شعاع گرانش به انقباض ادامه می دهد. طبق اختر فیزیك نظری جدید ممكن است سیاهچاله ها مرحله پایانی زندگی ستارگان جسیم باشند. مادامی كه یك منبع انرژی در ناحیه مركزی ستاره فعالیت می نماید، درجات حرارت بالا باعث انبساط گاز و جدا شدن لایه های بالائی آن می شود. در عین حال ، نیروی گرانشی عظیم ستاره این لایه ها را به سوی مركز می كشاند. پس از آن كه سوخت تامین كننده واكنش‌های هسته‌ای به مصرف رسید، درجه حرارت در ناحیه مركزی ستاره به تدریج پایین می آید. در این مرحله تعادل ستاره به هم می خورد و ستاره تحت تاثیر نیروی گرانشی خود منقبض می گردد. تكامل و تغییر بیشتر آن به جرمش بستگی دارد. طبق محاسبات اگر جرم ستاره سه تا پنج برابر جرم خورشید باشد، مرحله پایانی انقباض آن ممكن است باعث فروریختن گرانشی و تشكیل سیاهچاله گردد.


|
امتیاز مطلب : 41
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
نویسنده : محمد بشیر (یوسفی)
تاریخ : جمعه 17 تير 1390
كشف سیاره ای 'شبیه زمین' در فاصله 20 سال نوری

سیاره نویافته خیلی از كره زمین بزرگتر نیست

 

منجمان سیاره ای را در خارج از منظومه شمسی ردیابی كرده اند كه بیش از هر سیاره خارجی دیگری كه تا به امروز كشف شده به زمین شباهت دارد؛ كره ای كه امكان دارد آب بر سطح آن جاری باشد.

این سیاره در مدار ستاره كم فروغی به نام "Gliese 581" كه فقط 20 سال و شش ماه نوری از زمین فاصله دارد در صورت فلكی "میزان" (Libra) كشف شده است.

دانشمندان این كشف را با كمك تلسكوپ 6/3 متری "اسو" (رصدخانه جنوبی اروپایی) انجام داده اند.

آنها می گویند دمای ملایم سطح سیاره بدان معنی است كه هرگونه آبی در آن احتمالا در حالت مایع وجود دارد و این موضوع شانس وجود حیات در آن را افزایش می دهد.

استفان اودری از رصدخانه ژنو كه نویسنده اصلی مقاله ای علمی در این باره است می گوید: "ما تخمین زده ایم كه میانگین دمای این 'ابرزمین' چیزی میان صفر و 40 درجه سانتیگراد باشد، و بنابراین آب در آن در حالت مایع خواهد بود."

"به علاوه، شعاع آن تنها باید یك و نیم برابر شعاع زمین باشد، و مدل ها پیش بینی می كند كه این كره یا سنگی است - مثل زمین - یا پوشیده از اقیانوس ها."

خاویر دلفوسه، از اعضای تیم محققان دانشگاه گرنوبل، افزود: "همانطور كه می دانیم آب برای وجود حیات اهمیت اساسی دارد."

به اعتقاد وی این سیاره ممكن است به هدف خیلی مهمی برای ماموریت های آینده فضایی جهت یافتن زندگی فرازمینی بدل شود.

در اینگونه ماموریت ها تلسكوپ هایی در فضا قرار داده خواهد شد كه می توانند "نشانه های" نوری گویای وجود فرآیندهای بیولوژیكی را ردیابی كنند.

این رصدخانه های فضایی در پی ردیابی آثار گازهای جوی مانند متان و حتی نشانگرهای كلوروفیل، رنگدانه های گیاهان زمینی كه نقشی حیاتی در فتوسنتر بازی می كنند، برخواهند آمد.

ردیابی 'غیرمستقیم'

این سیاره خارجی كوچكترین سیاره یافت شده تا به امروز است و ظرف تنها 13 روز یك دور كامل حول ستاره مركزی می گردد.

در اصطلاح منجمان به سیاراتی كه حول سایر ستاره ها غیر از خورشید می گردند سیاره خارجی گفته می شود.

فاصله این سیاره از ستاره مركزی چهارده بار كمتر از فاصله زمین از خورشید است.

با این حال با توجه به اینكه این ستاره مركزی كوچكتر و سردتر - و در نتیجه كم فروغ تر - از خورشید است، سیاره مورد نظر در "ناحیه قابل سكونت" اطراف آن، یعنی ناحیه ای كه آب می تواند در آن به صورت مایع باشد قرار دارد.
 
گلیسه 581 خیلی كم فروغ تر و خنك تر از خورشید است


منظومه گلیس 581 توسط رصدخانه جنوبی اروپایی (European Southern Observatory) در لا سیلا واقع در كویر آتاكاما شناسایی شد.

پژوهشگران برای این اكتشاف، از یك ابزار بسیار حساس كه می تواند تغییرات بی نهایت كوچك در شتاب یك ستاره هنگام كشیده شدن توسط نیروی گرانش سیاره ای در آن اطراف را اندازه گیری كند استفاده كردند.

منجمان هنوز مجبور به توسل به این شیوه ها هستند زیرا تلسكوپ های فعلی قادر به عكس گرفتن از اجرام آسمانی خیلی دوردست و كم فروغ مانند سیارات خارجی نیستند، به ویژه اگر در نزدیكی ستاره ای درخشان قرار داشته باشند.

تاكنون وجود سه سیاره در منظومه گلیس 581 استنباط شده است. به غیر از "اَبَر زمین" دو سیاره دیگر یكی 15 برابر زمین و دیگری 8 برابر زمین در این منظومه وجود دارد.

كشف تازه باعث هیجان زیادی میان دانشمندان شده است.

از میان 200 سیاره خارجی كه تاكنون كشف شده، شمار بسیار زیادی از آنها غول های گازی از نوع مشتری هستند كه دمای آنها به علت نزدیكی به خورشیدهای داغ، بسیار بالاست.

الیسون بویل، مسئول بخش نجوم در موزه علوم لندن در مورد این اكتشاف گفت: "از همه سیاراتی كه تاكنون در اطراف سایر ستاره ها پیدا كرده ایم، این یكی طوری به نظر می رسد كه گویی حاوی مخلفات لازم برای حیات باشد."

"فاصله اش از ما 20 سال نوری است یعنی به این زودی ها به آن پا نخواهیم گذاشت و باید منتظر انوع تازه فناوری های رانشی كه می تواند در آینده تغییر كند باشیم. و واضح است كه تلسكوپ های قدرتمندی را بر آن متمركز خواهیم كرد تا ببینیم چه می توانیم رؤیت كنیم."

"اینكه آیا جای دیگری (غیر از زمین) زندگی وجود دارد یا نه سوالی اساسی است كه همه ما می پرسیم."


|
امتیاز مطلب : 42
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
نویسنده : محمد بشیر (یوسفی)
تاریخ : جمعه 17 تير 1390
دانستنی های جالب از سراسر جهان که تا به امروز نخوانده بودید

 
http://persian-star.net/1388/2/19/1.jpg
متوسط عمر زنان ژاپنی ۸۴ سال است؛ در حالیکه متوسط عمر زنان بوتسوانایی (کشوری در جنوب آفریقا) بیشتر از ۳۹ سال نیستدر روسیه سالانه بیش از ۱۲ هزار زن در نتیجه خشونت های خانوادگی جان خود را از دست می دهند

نیمی از شهروندان ۱۵ ساله انگلیسی تجربه مصرف مواد مخدر را کسب کرده و یک چهارم جمعیت ۱۵ ساله این کشور نیز سیگار مصرف می کند.

یک سوم کسانی که دچار چاقی مفرط هستند در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند.

در بین کشورهای توسعه یافته بیشترین آمار در مقوله بارداری زودهنگام به آمریکا و انگلستان اختصاص دارد.

آمار زنان گمشده چینی به ۴۴ میلیون نفر می رسد.

تعداد زنان آرایشگر برزیلی از تعداد سربازان این کشور بیشتر است.

۸۱ درصد اعدام های صورت گرفته در سال ۲۰۰۲ در سه کشور جهان به وقوع پیوسته.

ادامه در لینک زیر
در اتحادیه اروپا روزانه هر راس گاو به میزان ۵/۲ دلار مورد حمایت مالی قرار می گیرد، اما ۷۵ درصد جمعیت قاره آفریقا با پولی بسیار کمتر از این رقم به زندگی روزانه خود ادامه می دهند.

یک پنجم جمعیت دنیا با درآمد روزانه کمتر از یک دلار به حیات خود ادامه می دهند.

۱۳ میلیون و دویست هزار آمریکایی در طول یک سال مورد جراحی زیبایی قرار گرفته اند.

در اثر انفجار مین های زمینی، هر ساعت یک انسان جان خود را از دست می دهد و یک نفر دیگر نیز دچار معلولیت می شود.

در هندوستان ۴۴ میلیون کودک به عنوان کارگر مورد استفاده قرار می گیرند.

در کشوهای صنعتی روزانه ۶تا۷ کیلوگرم مواد افزودنی وارد بدن انسان ها می شود.

پردرآمدترین ورزشکار جهان، «تایگر وودز» گلف باز، در طول سال ۷۸میلیون دلار و به عبارت دیگر در هر ثانیه ۱۴۸ دلار درآمد کسب می کند.

در آمریکا هفت میلیون زن و یک میلیون مرد نظم غذایی خود را از دست داده اند.

در واشینگتن برای فعال نگه داشتن نمایندگان، ۶۷ هزار نفر و به ازای هر نماینده کنگره ۱۲۵ نفر مشغول فعالیت هستند.

تصادف وسایل نقلیه موتوری در هر دقیقه باعث مرگ دو نفر می شود.

تعداد کسانی که طاق های طلایی «مک دونالد» را می شناسند، بیشتر از افرادی است که با تاج خار مسیحیت آشنایی دارند.

در کنیا یک سوم درآمد هر خانواده صرف رشوه دادن می شود.

رقم معاملات غیرقانونی مواد مخدر در جهان به ۴۰۰ میلیارد دلار می رسد.

یک سوم آمریکایی ها سفر موجودات فضایی به زمین را باور می کنند.

در بیش از ۱۵۰ کشور جهان اعمال شکنجه صورت می گیرد.

هر روز یک هفتم جمعیت جهان یعنی ۸۰۰ میلیون نفر گرسنه می مانند

احتمال زندانی شدن مردان سیاه پوست آمریکایی ۳۳ درصد می باشد.

یک سوم جهان در شرایط جنگی به سر می برد.

احتمال دارد ذخایر نفتی جهان در سال ۲۰۴۰ به پایان برسد.

۸۲ درصد سیگاری های جهان در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند.

۷۰ درصد مردم جهان غیر از زبان رایج در کشورشان هیچ زبان دیگری را نشنیده اند

یک چهارم درگیری های مسلحانه برای دست یابی به منابع طبیعی صورت می گیرد.

هر سال ده زبان به جمع زبان های مرده دنیا می پیوندد.

تعداد افرادی که در اثر خودکشی جان خود را از دست می دهند، بیشتر از تعداد کسانی است که ضمن درگیری ها کشته می شوند.

در آمریکا هر هفته به طور متوسط ۸۸ دانش آموز به شکل مسلح وارد کلاس درس می شوند.

در نبردهای مسلحانه سراسر جهان ۳۰۰ هزار سرباز کودک در حال جنگیدن هستند

در انتخابات سال ۲۰۰۱ انگلستان ۲۶ میلیون نفر شرکت کردند، در حالیکه همان سال و در جریان نخستین دور انتخاب Pop Idol انگلستان ۳۲ میلیون انگلیسی رای دادند.

در دنیا ۲۷ میلیون برده وجود دارد.

آمریکایی ها در هر ساعت ۵/۲ میلیون عدد بطری پلاستیکی را به جمع زباله ها اضافه می کنند. یعنی در عرض سه هفته می توان با روی هم گذاشتن این بطری ها با خطی پلاستیکی کره زمین را به کره ماه متصل کرد.

هر انگلیسی روزانه به طور متوسط ۳۰۰ بار در محوطه تحت پوشش دوربین های مدار بسته قرار می گیرد.

هر عدد میوه کیوی که بوسیله هواپیما از زلاند نو به انگلستان حمل می شود، پنج برابر وزن خود گاز گلخانه ای به جو زمین اضافه می کند.

بدهی آمریکا به سازمان ملل متحد از مرز یک میلیارد دلار گذشته است.

احتمال بروز مشکلات روانی در فرزندان خانواده های فقیر، سه برابر بیشتر از احتمال بروز همین مشکلات در کودکان خانواده های مرفه می باشد.


|
امتیاز مطلب : 35
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
نویسنده : محمد بشیر (یوسفی)
تاریخ : چهار شنبه 15 تير 1390
جمجمه بیگانه

این یکی از اسرارآمیز ترین فسیل های جمجمه انسان نماست که در سال 2010 در آفریقا یافت شده است . اگر چه اندازه خارجی و سایز حفره مغز این جمجمه ها شبیه به انسان امروزیست ، ولی در حقیقت آنها متعلق به دوازده میلیون سال قبل میباشند . این به این معنیست که این انسان نما بسیار قدیمیتر از هر جمجمه کشف شده دیگری در این سیاره است منجمله لوسی. (Australopithecus or AL 288-1 که تخمین زده میشود 3.2 میلیون سال قبل زندگی میکرده ) . ویا Ardi اولین انسان شناخته شده به تاریخ 4.4 میلیون سال قبل ) .

در حال حاضر این جمجمه ی مرموز در 25 دانشگاه بزرگ و مراکز تحقیقاتی در سراسرجهان بررسی شده است. همچنین ، یکی از عجیب ترین واقعیات در مورد این جمجمه اینست که حاوی مقداری بسیار زیادی ایریدیم است . تقرییا 560 برابر Ardi .و میدانیم ایریدیم یک ماده بسیار معمولی در شهاب سنگهاییست که از فضا به زمین آمده اند .

http://animal.discovery.com/tv/lost-tapes/meet-the-creatures/creature-images/reptilian-625x450.jpg

این جمجمه شبیه توصیفات کردوا موتوا از چیتاولی ها است.


|
امتیاز مطلب : 36
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
نویسنده : محمد بشیر (یوسفی)
تاریخ : سه شنبه 14 تير 1390
مدارک و شواهد از انسان مدرن باقدمت چندین میلیون سال

- جمجمه ی کاستندلو در ایتالیا با قدمت ۳ تا ۴ میلیون سال

این جمجمه که متعلق به یک انسان مدرن است در سال ۱۸۸۰ در ایتالیا کشف شد. جمجمه در لایه ی خاکی که مربوط به دوره ی پلیوسن (۵٫۳۳۲ تا ۲٫۵۸۸ میلیون سال پیش ) بود قرار داشت.وبا توجه به این مطلب عمر این  جمجمه ۳ تا ۴ میلیون سال تخمین زده شد ه است .

۲- رد پای انسان با قدمت ۱۴۵-۱۹۵ میلون سال (ترکمنستان )

در اوایل دهه ی ۸۰ میلادی خبری مبنی بر پیدا شدن رد پای انسان در کنار رد پای دایناسور در ترکمنستان در مقالات علمی  شوروی سابق مشاهده شد  . ولی در آن زمان به علت اینکه ترکمنستان بخشی از شوروی بود  این گزارش توسط دولت مسکوت گذاشته شد.بعد از استقلال ترکمنستان  تحقیق روی این رد پاها توسط دانشمندان دوباره آغاز شد.آنها کشف کردند که برخی از این رد پاها  که مربوط به دوره ی ژوراسیک می باشد متعلق به انسان است.آنها از دکتر اریک سویفت در امریکا دعوت کردند تا برای انجام تحقیات بیشتر به ترکمنستان سفر کند . دکتر سویفت در نهایت به این نتیجه رسید که ردپاها متعلق به انسان است و به اضافه ی آن آثار رد پای بز نیز درصخره هایی که در دوره ی ژوراسیک شکل گرفته بودند پیدا شد  .( دوره ژوراسیک بین ۱۴۵ تا ۱۹۵ میلون سال پیش)

۳- رد کفش انسان با قدمت ۲۰۵-۲۵۰ میلیون سال متعلق به دروه ی تریاسه در نوادا- امریکا

این رد پا توسط یک زمین شناس آماتوردر دره فیشر در نوادا  کشف شد .در ۸ اکتبر سال  ۱۹۲۲

در روزنامه ی نیویورک سان دی مطلبی با عنوان راز یک ردپای سنگی  به نقل از  دکتر بالو منتشز گشت که متن آن در زیر آمده است :

جان رید  یک مهندس معدن و زمین شناس  چند وقت پیش که برای اکتشاف فسیل به نوادا رفته بود در حین گشت زنی  ناگهان ایستاد و  با شگفت زدگی  بخشی از  تخته سنگی که روی آن ایستاده بود را  دید که شبیه رد پای انسان بود . .بررسی های بیشتر نشان داد که آن رد یک پای برهنه نیست بلکه رد یک کفش می باشد که تبدیل به سنگ شده است . قسمت پنجه و قسمتهای بالای آن از بین رفته  اما دو سوم آن سالم مانده وفرم آن « به صورتی بود که انگار حاشیه دوزی چرمی داشت ویک خط دوخت در مرکز آن مشاهده می شد و جای پاشنه به وضوح قابل رویت بود .

این رد پا بعدها نیز بررسی  و صحت قدمت  ردپا و سنگ توسط دانشمندان تایید شده است وهمچنین با بررسی آن در زیر میکروسکوپ جای نخهای دوخت آن نیز تایید شده است .

بقیه شواهد و مدارک در ادامه مطلب...

 

4-رد پای انسان ودایناسور در تگزاس

همانطور که در یکی از مقالات این سایت  آمده است رابطه انسان و دایناسورها در نقاشی ها و کنده کاری های  متعدد دیده شده اما .با کشف رد پای انسان ودایناسور در کنارهم  این تئوری را که میگوید انسان و دایناسورها هم دوره نبوده اند دوباره به چالش کشیده شده است.

در کنار ساحل رودخانه پالوکسی درگلن رز تگزاس در اثر سیل تخته سنگی نمایان شد که در آن هزاران رد پای انسان و دایناسورها در کنار هم وجود دارد. بسیاری از این رد پاها به موزه منتقل شده است ولی با این حال تعداد زیادی هنوز در منطقه موجود است.



۵- جمجمه ی ذغال سنگی با قدمت ۲۸۰ میلیون سال

یکی از جدیدترین  و مورد تایید ترین مورد جمجمه ی پیدا شده توسط آقای اد کنارد در معدن ذغال سنگ است. آقای کنارد یک شی بزرگ را در رگه های آنتراسیت معدن کشف کرد که شباهت عجیبی به جمجمه ی انسان اولیه داشت .

او ترتیب یک ملاقات را با متخصصان موزه ی استمسونین داد که این متخصصان در وحله ی اول وبدون هیچ آزمایش علمی  و فقط با یک نگاه اعلام کردند که این شی  حاصل سفت شدن مواد معدنی می باشد و فقط شکل یک جمجه را دارد!

آقای اد کنارد پس از آن شروع به بررسی و تراشیدن برخی از نقاط جمجمه نمود که در یک مورد به حفره ای برخورد  که تقریبا در محل فک آن قرار داشت و شبیه قوس دندانی بود.وی یک عکس از آن گرفت برای یکی از مشهورترین آناتومیست های جهان فرستاد و پس از مدت کوتاهی جواب گرفت که آنچه در عکس بدان اشاره کرده است در واقع یک دندان آسیای کوچک می باشد و نوک تیز دندانهانیز قابل مشاهده است.

پس از آن او مقدار دیگری از مواد سنگی داخل جمجمه را تخلیه کرد به سوراخهای ا ستخوانی برخورد (حالت اسفنجی استخوان )  . سپس او یک اسکن مادون قرمز روی جمجمه انجام داد . این اسکن نشان داد که مواد تشکیل دهنده ی این جسم منشا استخوانی دارند. او آزمایش های دیگری نیز در معتبر ترین آزمایشگاهای امریکا انجام داد که همه ی آنها این مطلب را که این فسیل متعلق به انسان است را تایید می نمود .


|
امتیاز مطلب : 40
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
نویسنده : محمد بشیر (یوسفی)
تاریخ : سه شنبه 14 تير 1390